کشور هند با نرخ رشد جمعیت سالانه برابر با 1.8 درصد ، بزرگترین جمعیت کودکان در جهان را داراست و این یعنی عددی در حدود 488 میلیون کودک ( بیشتر از مجموع جمعیت کودکان در آمریکا و انگلیس ) ، که به این جمعیت عظیم سالانه 8 میلیون نفر نیز اضافه میشود و همین موضوع کشور هندوستان را به یکی از بزرگترین و سریعترین بازارهای تولید و مصرف لباس کودکان تبدیل کرده. افزایش قرار گرفتن در معرض رسانه ها، بالا رفتن درآمد قابل تصرف والدین، فشار همسالان، مد و برند رو به رشد، آگاهی در بین کودکان و چندین عامل دیگر، همه باعث رشد بازار پوشاک کودکان در هند می شود. عواملی که ذکر شد همگی بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی و تجارت هند (ASSOCHAM, 2011) صورت پذیرفته.

بازار پوشاک بچه گانه در هندوستان با نرخ  %20 در سال ، در حال رشد میباشد. این یعنی ارزش بازار لباس کودک در هند از 38 میلیارد روپیه در سال2011 به عددی بالغ بر 58 میلیارد روپیه در سال 2015 رسیده. کارشناسان صنعت پیش بینی می کنند که بازار رشد بیشتری خواهد داشت و تقریباً به حدود 100 میلیارد روپیه در سال 2020 خواهد رسید.همچنین سهم لباس کودکان نسبت به کل بازار لباس هند عددی بالغ بر 25 درصد از کل میباشد. بازار پوشاک کودکان شهری حدود 60 درصد از کل بازار لباس بچه گانه را شامل میشود.

متدولوژی

این مطالعه در جیپور هندوستان انجام شد و در آن والدینی که فرزندانی بین گروه سنی 4-9 سال دارند انتخاب شدند و مطالعه با تکنیک نمونه گیری صورت گرفت. شرکت کنندگان در تحقیق ، از 50 مادر با میزان تحصیلات متفاوت با شغلهای متنوع و سطوح درآمدی متفاوت تشکیل شده بودند به این صورت که 25 نفر از مادران دارای شغل و 25 نفر دیگر بدون شغل بودند. ابتدا به مصاحبه شوندگان در مورد تحقیق توضیح داده شد و سپس سوالات غربالگری مطرح شد و مصاحبه شوندگان هدف را شناسایی نمودند.

این مطالعه با اهداف زیر انجام شد:

1. دانستن نظر والدین در مورد روند فعلی مد لباس کودکان.

2. برای دانستن اولویت/علاقه والدین در هنگام خرید لباس کودکان.

3. میزان آگاهی والدین در مورد لباس کودکان.

خلاصه نتایج تحقیق


  • حدود 78 درصد شرکت کنندگان خرید از شاپینگ مال و فروشگاههای برند را ترجیح میدادند. از مجموع مادران غیر شاغل 72 درصد ترجیح میدادند لباس بچه گانه را از مغازه های بازار خیابانی و به دنبال آن مراکز خرید خریداری کنند. خرید اینترنتی آخرین اولویت توسط این دسته از مادران بود.یکی از احتمالات این نوع روند ممکن است به دلیل عدم دسترسی این مادران به اینترنت باشد.
  • هفتاد و شش درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که به روز رسانی  از طریق اینترنت دریافت می کنند، به شدت توسط تبلیغات تلویزیونی را دنبال میکنند. بیش از پنجاه درصد مادران نیز از اقوام، دوستان و مجلات به روز می شوند.
  • داده ها نشان می دهد که 48 درصد از مادران به تصمیم خرید کودکان ارزش قائل هستند. از پاسخ دهندگان (بیش از 80٪) گفتند که فرزندانشان می توانند در تصمیم گیری آنها در هنگام خرید پارچه برای کودکان تأثیر بگذارند.
  • تقریبا تمامی مادران شاغل در این تحقیق عنوان کردند که خرید آنلاین را ترجیح میدهند.
  • مادران ممکن است احساس کنند که بچه ها تمایل بیشتری به کثیف شدن لباس دارند که پس از آن نیاز به شستشوی مکرر دارد. بنابراین ثبات رنگ در چنین شرایطی برای پوشیدن گران قیمت به یک پیش نیاز تبدیل می شود.

نتیجه گیری

هند در 10 سال گذشته مد و برند محور شده است. والدین در حال حاضر به لباس های مارک دار رضایت داده اند و چیزی مشابه برای فرزندان خود می خواهند. جالب اینجاست که بچه ها به نوعی نشان دهنده میزان تحرک والدین هستند و والدین نیز فرصت اثبات برعکس را از دست نمی دهند. کودکان در زمان خرید لباس خود نقش مهمی در تصمیم گیری دارند. بچه‌ها به مد و برند نیز آگاه می‌شوند. شخصیت های کارتونی و برنامه های تلویزیونی عوامل بزرگی برای این مجموعه جوان هستند.